Sv: Tolking av vedtekter for barnehagen
Hos oss tar vi inn også 1.januar. De barna som fyller 3 år i løpet av første halvår regnes da som store og det frigjør ekvivalenter (et barn under 3 år telles som to barn over 3 år). Loven er som følger:
Først må man ta inn de som har krav på plass i følge Lov om barnehager §13. De går foran alt. Det vil si barn med nedsatt funksjonsevne (dette er strengt, altså - man må nesten ha et vedtak her) og barn med barnevernsvedtak går først.
Deretter leser jeg at søsken av barn som allerede går i barnehagen prioriteres. Dette er vanlig praksis.
Så kommer de som har foreldre som jobber i XXXX AS. Altså du. Det er mulig de prioriterer ansattebarn først. Om barnehagen har samme opptakspraksis som oss og tar inn barn også i januar (omregning av ekvivalenter) så tenker jeg at dere har en sjanse dersom det ikke står en haug med søsken på venteliste.
Om barnet er over 1 år (noe jeg ser det ikke er) så er nok sjansen større for å få plass, men siden din ikke fødes før november 11 så har dere ikke krav på noen plass. Det er det bare barn over 1 år som har.
Håper dette ble forståelig - om ikke, spør så skal jeg prøve å utdype