Sv: Hijab - argumenter
For aa svare i traaden paa en prikk:
For ordens skyld tror jeg politikvinner i hijab gjoer en helt alminnelig god eller antakelig i gjenomsnittet bedre jobb enn sine kolleger. Men hvorvidt jeg tror politi i UK og US gjoer en god jobb eller ikke er overhodet ikke poenget mitt her.
I habilitetsloven er ikke definisjonen paa inhabilitet knyttet til om forvalteren gjoer noe galt, men om h*n har en stilling som gjoer det rimelig for utenforstaaende aa mistenke at forvalteren har egne interesser i saken. En raddis som paagripes av politi med jakkemerke fra Unge Hoeyre, en kristen sympatisoer med ABB som paagripes av en politikvinne i hijab, en hindu som arresteres av en med sikhturban eller en muslim som stoppes for ransaking av korsbaerende politi kan fort finne paa aa mistenke nettopp vikarierende motiver hos ordensmakten selv naar de ikke er til stede, og det er det som er problemet.
Som politi er hele poenget med ens arbeid at man skal vaere en saa noeytral utoever av lovverket som mulig. Da er det uheldig aa vise at man har personlige overbevisninger som er saa gjennomgripende at man ikke engang kan taa paa seg uniformen.