Ungdommer i huset og vin i vinhylla?
Tråden om ungdom og alkohol får meg til å tenke på hvordan vi oppbevarer alkohol hjemme hos oss. Enn så lenge har jeg bare toåring, men erfaring så langt viser at de vokser like raskt som hybelkaninene i et studentkollektiv.
I dag står vinstativet med vinflaskene i kjelleren, og det samme gjør ølboksene. Jeg har ikke full kontroll på hva vi har, og ville ikke nødvendigvis legge merke til det om noe ble borte. Det samme gjelder barskapet, vi har lassevis av flasker, de fleste røres så sjelden at jeg hverken vet hva vi har eller hvor mye. Vi har altså et lavt forbruk, men setter pris på å ha et lite utvalg, slik at vi kan hente en flaske vin til søndagsmiddagen uten å ha planlagt, eller ta en cognac til kaffen når vi har gjester.
Hvordan gjør man dette når man har tenåringer i hus? Selvfølgelig skal man ikke gi dem alkohol, men skal man stole på at de ikke tar? Må man låse inn det man har og lage regneark på vinhylla? Droppe alkohol i huset totalt?
Vil gjerne høre hva folk tenker om dette, både de som har vært tenåringer selv, de som har tenåringer, og de som har formeninger av andre grunner.
|