Sv: Sende med en kake siste skoledag - bare sånn "fordi"
Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.
Men de vil jo ikke bli sittende å se på at de andre spiser noe godt, når de har med noe godt selv. Så sant dette ikke er noe som skjer hver uke, så hadde jeg faktisk ikke reagert så veldig på det om det var mitt barn. Jeg hadde forklart det med at Mammaen til X hadde lyst til å overraske med en sjokoladekake, og visste kanskje ikke at det var noen som ikke tålte.
Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.
Dersom det var mitt barn som var allergisk og ikke kunne spise sitt kakestykke på en slik dag, så hadde jeg faktisk ikke tatt det særlig tungt. Barna har jo annet med seg også, som de selvsagt tåler, så det er jo ikke som om de sitter der uten noenting. Det kan jo også hende at det er noen som ikke liker den typen kake, burde man da laget to typer slik at de også kan få?
Jeg trodde faktisk ikke at det å sende med en kake siste skoledag skulle være noe så kontroversielt. 
Jeg synes det er en veldig hyggelig tanke at du ønsker å sende med kake til siste skoledag.
Uttalelsene over reagerer jeg derimot kraftig på, i likhet med Hattifnatten.
Har selv et allergibarn, og selv om hun er vant med og må akseptere at hun ikke kan spise alt det de andre spiser bestandig, er det sårt i de tilfellene hvor de andre spiser kake/boller og hun i beste fall får en erstatning. Og det er ikke nødvendigvis bare at hun får noe annet, eller bare kan spise noe av det som serveres. Her går det også på mengden. Når de andre får en bolle, en sjokoladekakebit og en ispinne, synes hun det er urettferdig at hun "bare" får 2 ispinner. Rett skal være rett og alle skal få like mye. (men jeg er samtidig glad for at hun ikke får 3 ispinner som erstatning )
Jeg har selv opplyst på foreldremøte for hele klassen at mitt barn har allergi. Det er ingen hemmelighet. Foreldrene har fått informasjon om at det finnes gode og enkle løsninger som hun (og alle andre!) kan spise, og de må gjerne kontakte meg. I forhold til bursdager har alle vært veldig imøtekommende og tilrettelagt slik at det har vært både kake og mat som hun har kunnet spise. På kakespising/bursdagsfeiringer på skolen har også noen foreldre husket dette noen ganger Så vi er veldig heldige Eller hun får erstatning som læreren oppbevarer.
Men som tidligere nevnt, barn er veldig opptatt av at alt skal være rettferdig og likt, og det er ikke like greit å holdes utenfor fellesskapet de fleste tilfeller, slik vi voksne kan ha lett for å tenke.
|