Vis enkelt innlegg
Gammel 21-06-11, 20:19   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hadde dere kjøpt et hus langs E18?

Altså - det hadde vært fint med tunnel ved Sandvika. Det er ikke det. Men det er jo ikke direkte gratis med en sånn tunnel heller. Og 7,8 km er en grønnjævlig lang tunnel som med den trafikkmengden den her da er ment å ta unna vil koste ekstremt mye penger. Fra tunnelen da er vedtatt til den er klar til bruk tar det også litt tid. Bjørvika var godt i gang planlagt da jeg første gang hørte om tunneler og veiutvikling i Oslo i 1995 - den åpnet i fjor. Til en pris av 5 milliarder eller hva det nå ble til slutt. Før vi får en tunnel i Bærum så skal det vedtas å finansiere en sådan - ergo mer bompenger - mye mer bompenger. Så skal den da planlegges og til slutt bygges. Med omlegging av dagens E18 i hele byggeperioden - hvilket vil utløse massive protester og skrik og hyl som får hylingen over de økte bompengene til å drukne. Så bygges den da - over en periode på flere år, før den omsider åpner.

Ergo - det du skal sjekke før du kjøper hus rett ved E18 akkurat der er hvor det er snakk om å legge omkjøringstraséer og denslags. Plutselig har du fem år med E18 forbi trappa di - det var ikke det du ville ha, tenker jeg? Og altså - ungene har jo bortimot flyttet hjemmefra før du har en tunnel der. Så sats i det minste på at trafikken kommer til å fortsette å være sånn den er i dag. Stikk en tur bort der i rushtrafikken en dag og se hvordan det låter så får du jo et inntrykk.

Jeg har forøvrig bodd tett på motorvei en gang. Det jeg plagdes av var ikke den jevne duren fra trafikken - det jeg holdt på å bli koko av var utrykningskjøretøyene. Det kommer ganske mange av dem per dag og lyden de lager er spesialdesignet for å ikke kunne ignoreres.

(Det skal nevnes at fullt så ille som en Bjørvikaombygging blir vel neppe en E18-tunnel altså. Men det er ikke sikkert forskjellen er så stor at det er verdt å satse på heller.)

Svar med sitat