Sv: Havregrøt til baby
Opprinnelig lagt inn av Ekorn, her.
Men er det ikke litt for mye gluten i havregrøten? Vår helsesøster rådet oss til å introdusere gluten gradvis for å ikke framprovosere cøliaki.
Og nettopp fordi man skal introdusere gluten gradvis, bør man begynne å introdusere gluten med en gang man begynner å introdusere fast føde. For man skal jo ta introduksjonen langsom og øke porsjonene gradvis. Og da blir gluten automatisk innført gradvis også. Jeg trodde forøvrig ikke det var mye gluten i havre?
Du bør ellers være obs på at ukokt morsmelk spalter maten pga enzymer i melka, slik at grøten blir raskt til suppe dersom du sper med ukokt morsmelk. Man anbefaler å spe med ukokt morsmelk, men jeg har alltid foretrukket å koke morsmelken for å unngå suppe. Ved å koke melken ødelegger man enzymene som er med på å spalte melken, og det er vel derfor det anbefales at man bruker ukokt melk i grøt. Dersom man ammer rett før man gir barnet grøt (som jo også anbefales) har jo barnet morsmelk i magen som vil hjelpe til med å spalte maten, og dermed gjør den mer lettfordøyelig.
Jeg har kokt mye havregrynsgrøt til mine babyer, men de har vært litt eldre. Jeg har brukt en del revet eple i grøten, latt det koke med. Revet eple/eplemos kan man gjerne lage på forhånd og fryse i isbitterninger. Jeg har også brukt en del most banan i havregrøt.
|