Vis enkelt innlegg
Gammel 03-05-11, 12:21   #7
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Havregrøt til baby

Opprinnelig lagt inn av Ekorn, her.

Men er det ikke litt for mye gluten i havregrøten? Vår helsesøster rådet oss til å introdusere gluten gradvis for å ikke framprovosere cøliaki.

Og nettopp fordi man skal introdusere gluten gradvis, bør man begynne å introdusere gluten med en gang man begynner å introdusere fast føde. For man skal jo ta introduksjonen langsom og øke porsjonene gradvis. Og da blir gluten automatisk innført gradvis også. Jeg trodde forøvrig ikke det var mye gluten i havre?

Du bør ellers være obs på at ukokt morsmelk spalter maten pga enzymer i melka, slik at grøten blir raskt til suppe dersom du sper med ukokt morsmelk. Man anbefaler å spe med ukokt morsmelk, men jeg har alltid foretrukket å koke morsmelken for å unngå suppe. Ved å koke melken ødelegger man enzymene som er med på å spalte melken, og det er vel derfor det anbefales at man bruker ukokt melk i grøt. Dersom man ammer rett før man gir barnet grøt (som jo også anbefales) har jo barnet morsmelk i magen som vil hjelpe til med å spalte maten, og dermed gjør den mer lettfordøyelig.

Jeg har kokt mye havregrynsgrøt til mine babyer, men de har vært litt eldre. Jeg har brukt en del revet eple i grøten, latt det koke med. Revet eple/eplemos kan man gjerne lage på forhånd og fryse i isbitterninger. Jeg har også brukt en del most banan i havregrøt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat