Vis enkelt innlegg
Gammel 16-04-11, 19:37   #634
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.653
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

At du er uenig i lovverket er en ting - det er opp til hver enkelt. Men jeg er enig med Smilefjes; jeg har overhodet ikke oppfattet at lovverket er uoversiktlig eller vakler mellom hvilke land ting er ulovlige i. Hvis ungene skal inn i Norge, må du ha tilknytning til dem etter norsk lov. Og den er lik uansett hvor ungene er laget.

Forskjellen er helt essensiell: Hvis lovverket har hull, så må damen tilgis og hullene tettes. Hvis man er uenig i lovverket, så må det endres. Men et av de viktigste prinsippene i norsk lov er at ingen endringer har tilbakevirkende kraft. Man kan ikke gjøre noe ulovlig og så endre loven for at det skal bli lov. Man må først endre loven, og så gjøre handlingen.

Nei, jeg er usikker på om jeg har forstått dette med de ulike lands regler riktig, jeg. Men det er ingen tvil om at det denne damen har gjort er ulovlig, og det er ingen hull å tette, sånn sett. Utgangspunktet mitt var egentlig at dersom surrogatireglene ble myknet opp her til lands, så ville ikke behovet for å reise til India og dra en KAV bli nødvendig i like stor grad. Dermed ville vi kanskje spart oss for slike vonde situasjoner i fremtiden, selv om disse barna nå får bli hos KAV. Jeg kjenner bare at det er så ugreit å ta disse barna fra henne, dersom hun er skikket til å være mor for dem.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat