Vis enkelt innlegg
Gammel 22-02-11, 20:51   #51
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Biter en Lab riktig dør man før man får sukk for seg, så jeg må si jeg synes du er noget naiv. Og er du virkelig villig til å risikere det? er sjansen forsvinnende liten er den fremdeles til stede.

Jeg har da ikke sagt at han ikke kan gjøre det? I statistikken siden 1975 i USA er det til og med registrert et dødelig angrep fra en Yorkshire Terrier, så det meste kan skje.

Likevel er statistikken veldig villedende. Noe av det mest irriterende er faktisk denne uvitende holdningen blant hundeeiere om at hunden nærmest er et blankt ark som kan være akkurat så farlig eller ufarlig som eieren selv vil, bare eieren er flink nok med den. Det er bullshit fra ende til annen.

Det er store forskjeller i hvordan en hund biter, og det har direkte sammenheng med hva han er blitt avlet opp til å gjøre gjennom mange (til dels hundrevis) år. De fleste hunder biter i gitte situasjoner. Ett bitt (som helt klart kan være ødeleggende og i allerverste fall fatalt) og så slipper de. En bullterrier f.eks. derimot biter ikke bare en gang. Den biter seg fast og rister byttet til det ikke rører seg lenger- og litt til. Det er det den skal og det er det den kommer til å gjøre. Det er klart det blir helt andre skader av det enn av en Labrador som biter i fra seg. Det er også klare forskjeller rasene seg imellom om hvor hundene biter seg fast. Enkelte går etter hals og ansikt, mens en mer ufarlig rase vil bite den kroppsdelen som er nærmest, noe som forklarer at de fleste bittskader opptrer på armene (som prøver å klappe hunden). En annen faktor er også jaktinstinkt, det er en grunn til at polarhunder har vært involvert i noen veldig stygge saker. Der det er en polarhund er det gjerne flere, og disse har en veldig stor jaktinstinkt som kan være farlig i visse situasjoner.

Jeg kommer aldri til å la barna mine være alene med en fremmed hund så lenge jeg har mulighet å unngå det, men hvis jeg måtte velge hadde jeg helt klart latt dem være med en Labrador eller en setter i stedet for en Rottweiler. Nettopp fordi statistikken er så klar som den er.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat