Sv: Den ultimate klubbmat!
Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.
Jeg serverte en salat som jeg har lært av Maxi da jeg besøkte henne i sommer sist jeg hadde klubb. Skrev nettopp av "teskje"-oppskrift til en kollega og kan godt dele den her også. Den er ikke så omfattende å lage som det ser ut på oppskriften. Jeg brukte under en time.
Maximillias salat:
Kyllingsalat til ca. 5 personer: (Det ble nesten ingenting igjen, så ta gjerne litt ekstra i om dere er flere enn 5)
Du trenger:
650 g (4-5 stk) kyllingfilet
1 pk skivet bacon
1 Vestfoldsalat/crispisalat – vaskes og rives i store blader
1 pk rucculasalat - vaskes
1-2 avocado – deles i terninger
1 bunt ferske asparges
Ristede pinjekjerner
0,5 agurk – deles i skiver som igjen deles i to
6 cherrytomater – deles i to
Brødkrutonger – kan kjøpes på Meny eller lages selv ved å riste brødbiter vendt i olivenolje i ovnen.
Maldonsalt
Grovmalt pepper
Kyllingfiletene deles i store biter og krydres etter smak. (Jeg bruker salt, pepper, cummin, korianer, chilipulver og hvitløkspulver som jeg blander i oliveolje og legger kyllingene i). Så stekes de i stekeovnen på 200C til de er gjennomstekte (20-25 min med varmluft).
Baconskivene deles i to og sprøstekes i panne.
Knekk av den nederste delen av aspargesstengene ved å ta tak og la den knekke der den svikter. Deretter legges de i kokende vann med litt salt og smør i ca. fem minutter. De skal være litt harde og absolutt ikke for mye kokt.
Bruk et stort, vidt fat og legg alt lagvis i denne rekkefølgen: Vestfoldsalat, rucculasalat, agurkskiver, brødkrutonger, halvparten av pinjekjernene, avocado, asparges, kylling og bacon legges side om side annenhver gang, tomatbåter. Strø over resten av pinjekjernene, maldonsalt og litt pepper. Revet parmesan er også godt om du ønsker det.
Dressing:
1 boks lettrømme
½ sitron
Nykvernet pepper
Basillikum
salt
sukker
Smak til rømmen med presset sitronsaft, pepper, sukker, salt og basillikum.
I tillegg hadde jeg hvitløksbaguetter til.
Luer på å prøve meg på denne. Men er spent på om jeg klarer danderingen av salaten....
|