Sv: Introduksjon av mat - ditt beste praktiske tips :-)
Jeg er ikke Nestlemotstander og bruker glatt produktene derfra; hvis du også gjør det, anbefaler jeg risgrøt og den som heter havre,hvete,ris. Den siste vil også gi glutenintroduksjon, siden du nevner det. Du bør variere mellom gluten og glutenfri; og etterhvert kan man jo introdusere havregrøt, som har relativt lavt gluteninnhold. Ren hvetegrøt er en versting sånn sett.¨
Hipp har også en risgrøt.
Videre er banan fint, skrap litt med skje og gi. Avocado er fint, og avocado/bananmos er en sikker vinner, lett å lage selv, fint å ha med i liten boks hvis du skal ut på tur.
Hvis du skal lage middag selv, er moste grønnsaker med stavmikser en fin start. Brokkoli, gulrot, potet.
Jeg liker også godt grønnsaksglassene til Nestle jeg da. Her må du velge det som passer seg best.
Med litt sviske i ny og ne (finnes som ferdig mos på glass hvis du vil bruke det, både fra Småfolk og Nestle), unngå man hard mage. Barnet bør ha avføring hver dag når det får mat. Da slipper du også malt, og sviske inneholder c-vitamin og er fint som smakstilsetning i nøytral grøt.
Jeg har prøvd Holle hirsegrøt som lillesøster nekter plent å spise. Jeg har hatt rapsolje i den, det lukter og smaker høgg, det er hele familien enig om, inkludert lillesøster.
Senere er jeg veldig med på at det er fint å la dem spise litt selv, men det er ingenting i veien for å starte med det senere selv om du ikke gjør det nå. Etterhvert kan du jo la ham gnage litt på egen mat ved måltidene i tillegg til det du gir ham. Brokkoli er en gnagesuksess her i huset.
|