Sv: Hva er hovedforskjellen mellom en iPhone og HTC Desire?
Prinsipielt er mye likt... Husk imidlertid at det er alternativer til HTC Desire. F.eks. Samsung og LG har også gode Android-baserte telefoner.
Skal man benytte telefonen til musikkavspilling, så husk at Desire har litt lite lagringsminne i utgangspunktet. Den kan riktignok bygges ut med et billig minnekort.
HTC Desire, og mye annet, framstår for meg som en mye mer robust telefon enn iPhone. Og den er en del rimeligere, man kan få den forsikret og det er også her et stort utvalg av applikasjoner - både for kjøp og gratis.
På en del områder har iPhone en del begrensninger lagt av Apple som jeg ikke liker. Jeg liker ikke at Apple skal være en "redaktør" for innholdet i henhold til Hva Som Er Bra For Deg Vet Vi Best. På en del områder kan det være småting - f.eks. det at Android-telefoner f.eks. med Gulesider-applikasjonen kan gjøre et oppslag for hvem som ringer deg når det ringer fra et nummer som ikke er lagret på telefonen. Man ser jo dog at Apple på enkelte områder har "løst seg litt" og fått funksjonalitet som ikke har vært tillatt på iPhone. F.eks. gode muligheter for å bruke telefonen som modem eller dele forbindelsen til Internett fra telefonen og til flere pc-er samtidig.
Jeg synes også det blir greiere på en del områder å ha mer dirkete tilgang til telefonen enn at ting må gå via iTunes. F.eks. også når det gjelder ringetoner vil Apple at man skal kjøpe dette, og har gjort det veldig tungvindt å ordne egne ringetoner. Dette er igjen fantastisk enkelt under Android (velg en mp3-fil f.eks., og så velger man svært enkelt hvis det er bare deler av fila man vil bruke som ringetone).
Android har også god integrasjon mot andre tjenester fra Google - det er Google som står bak Android-operativsystemet (HTC Desire har også vært solgt under navnet Google Nexus One i enkelte land).
Men man kan også sjekke andre modeller. F.eks. Samsung har mobiler som har bedre kamera enn Desire har. Man har også f.eks. Desire HD som bl.a. har større skjerm enn Desire. Personlig synes jeg skjermen på Desire er stor nok. Desire HD blir med sine 4,3" ikke like "lommevennlig".
Andre småelementer kan f.eks. være at de fleste Android-telefoner kan man lade via en standard micro-USB-kabel. Da har jeg laderen liggende hjemme, men kan lade den i bilen og på jobb via kabler jeg betalte et par dollar per stk for, inkl. porto, for via DealExtreme. Riktignok finner man rimelige iPhone-ladere også via DealExtreme. Videre kan man også benytte andres ladere ettersom en rekke mobilprodusenter har gått sammen om at micro-usb skal være en standard. Da er det lett ofte nå å få ladet telefonen også når man er på besøk hos andre.... jeg har også en liten kabel liggende i sekken slik at jeg kan "nødlade" telefonen via min bærbare pc. (min bærbare gir strøm på den ene usb-porten også når maskinen er avslått, så kan lade telefonen i sekken med avslått pc...).