Vis enkelt innlegg
Gammel 30-01-11, 11:16   #5
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mine favorittoppskrifter

2-4 pers.
Tilberedingstid: ca 20 min (mer hvis du baker pitabrød da).

kjøttboller:

500 g lammedeig/svinekjøttdeig/kyllingkjøttdeig
1 egg, lett sammenvispet
2 hvitløkfedd, hakket
1 ts spisskummen
1/2 ts tørket mynte
1 ss hakket bladpersille
2 ss hakket frisk koriander
salt og pepper
8 små trespidd

Bland alle ingrediensene sammen i en bolle. Elt det sammen med hendene til en smidig deig som slipper sidene i bollen.
Del deigen i 16 emner. Dypp hendene i kaldt vann, og rull hvert emne til en ball. Tre to baller på hvert spidd og klem de avlange.

Pensle kjøttbollene med litt olje og stek dem i en grillpanne eller stekepanne.

yoghurtsaus:

3 dl yoghurt naturelle
1-2 hvitløkfedd, hakket
1/2 ts spisskummen
1 ts tørket mynte eller 2 ss hakket frisk peppermynte (jeg bruker colemans mintsauce)
1 slangeagurk
salt
kajenne pepper

Del slangeagurken i to på langs og skrap ut kjernen med en skje. Kutt agurken i små terninger. Bland sammen yogurt, hvitløk, spisskummen og mynte. Rør inn agurkterninger og smak til med salt og kajenne pepper.

couscous:

250 g hurtig couscous
3 dl grønnsak buljong
2 klatter smør
1 god håndfull hakkede nøtter(cashew, pistasje, valnøtter, mandler)
1 god håndfull hakkede tørkede aprikoser
2 ss granateple kjerner, kan sløyfes
1 ts spisskummen
hakket bladpersille, mynte eller koriander
4 ss olivenolje
2 ss sitronsaft
salt og pepper

Ha couscousen i en stor bolle og rør inn kokende kraft og smør. Dekk til bollen og la det stå å svelle i 5 minutter.
Visp sammen olje og sitronsaft, smak til med salt og pepper.
Rør i couscousen med en gaffel, bland inn sitrondressingen og de andre ingrediensene.
Smak evt. til med mere salt og pepper

Hentet fra NRK frokost-tv.
Det er ikke så nøye med alle urtene. Jeg bruker Colemans mintsauce (kjøpt på en eksotisk matbutikk), koriander har jeg også på glass. Granateple pleier jegå droppe. Nydelig godt dette!

Vi serverer den med grove pitabrød: http://dinmat.aftenposten.no/Finn-op...-pitabr%C3%B8d

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat