Sv: Knekte armen?
Klipper og limer fra gammel bloggforskning:
Google er gøy:
«knekke beinet»: 3 650
«brekke beinet»: 2 180
«knakk beinet»: 2 440
«brakk beinet»: 86 400
«knekt bein»: 532
«brukket bein»: 12 800
«brekt bein»: 2 910
Så knekke er vanligere enn brekke i infinitiv, men ikke i andre former. :hverdagsforsk:
Ved et studium av den langt mer lavfrekvente kollokasjonen brekke/knekke + tå finner vi langt på vei den samme distribusjonen:
«knekke tåa» 96
«brekke tåa» 99
«knakk tåa» 301
«brakk tåa» 1 300
«knekt tå» 657
«brukket tå» 591
«brekt tå» 930
Legg likevel merke til at «knekt tå» virker langt mer akseptabelt enn «knekt bein», noe som kan tyde på at distribusjonen av verbene knekke og brekke tar hensyn til størrelsen på det brukne/knekte objektet.
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda googler i imperativ
Jeg tør. Noen av dem var selvsagt nynorsk, men av de på bokmål var dette de første 10 treffene på "brekk beinet":
1. Kom her og brekk beinet mitt du.Jeg gjør det BARE fordi du tenner på det.Kom igjen da.........!!!!!!
2. Brekk beinet bakover når senene i leddet er skåret over.
3. Dette kan bare bli bra. Brekk beinet!
4. Hopp ned fra et tak, brekk beinet så får du lege erklæring på at du ikke skal ha gym.
4. "Lat som du brekker beinet," foreslo Hermine. "Brekk beinet," sa Ronny.
5. Bare ikke fall og brekk beinet! Da er det ingen som finner deg! INGEN!
6. brekk beinet ditt... [Overskriften her var "Hvordan unngå førstegangstjenesten ??"
7. Ikke brekk beinet. Da blir du sykmeldt i 12 uker. Lønn får du bare i 10 dager.
9. Brekk beinet, sett deg i rullestol, og jeg skal døtte deg opp på rampen for rullestole, og bidra til best musikk opplevelse under SRF
10. og DRE fekk eit nytt poeng så var stilingen 1-2 til DRE og trenaren til fiendane sa:brekk beinet hans!
og dei brakk beinet hans han barre låg der og så reiste seg selom han hadde brekt så halta han
og når dei begynnte tok han baklengs salto og spente ansiktet hans og DRE vant [en omtale av Karate Kid i bloggen til en ganske liten jente]
|