Vis enkelt innlegg
Gammel 11-01-11, 23:17   #14
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Nåh.
Jeg har ved flere anledninger omtalt de ansatte på føden og barsel på Hammerfest Sykehus som "de hvitkledde englene".
Rett og slett fordi jeg fikk en fantastisk behandling og uvurdelig hjelp rundt eldstemanns noe dramatiske fødsel og første leveuke.
Jeg har aldri ment det patroniserende.

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Å pokker ja - jeg har sikkert blitt oppfattet patroniserende som bare juling hver gang jeg har omtalt legene, og sykepleierene, som faktisk har reddet livet på sønnen min to ganger, for de hvitkledte englene.

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

både tone og kontekst er avgjørende for hvorvidt jeg oppfatter det som genuin takknemlighet, eller et patroniserende klapp på hodet.

Men i slike tilfeller er det jo ikke tvil om at det sies i takknemlighet, og ingen blir vel fornærmet over å bli kalt en engel i en slik sammenheng. Det er mer den generelle omtalen av yrkesgruppen min som engler, eller å bli møtt av pasienten om morgenen, med uttrykk som "der kommer engelen min, jo!", når man kommer med vaskevannsfatet.
Jeg synes også det er en forskjell på generelt å omtale vaskehjelpen som "vaskeengelen min" og å si "å tusen takk, du er en engel!" den ene gangen hun omrokkerer på programmet sitt for å hjelpe til når man har ekstra behov for det. See?

Vanskelig å forklare, kjenner jeg. Men det var ikke meningen å tråkke noen på tærne her.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat