Vis enkelt innlegg
Gammel 27-12-10, 20:01   #75
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Klart det er helt greit med ulike tradisjoner, men jeg har aldri skjønt hele poenget med å vente hele dagen og så skal alt skje noen få timer på kvelden i stedet for å spre ut det hyggelige og være sammen lenger. Nå innser jeg at det har med å gjøre at mange har jobbet på formiddagen på julaften i Norge.

Jeg tror nok at det ikke bare er derfor. Jeg fant dette på wikipedia:

Sitat:

Julaften eller julekvelden er den 24. desember, dagen etter lille julaften og før første juledag. I noen kristne samfunn er dagen en offentlig fridag, men den hører egentlig ikke med til selve julehøytiden, som starter første juledag.
Fra gammelt av var julaften dagen da det ble vaske, ryddet, pyntet og ordnet til selve høytiden. At julen ringes inn kl. 17 på julaften har sammenheng med at folk startet helgen (fikk fri) på denne tiden av dagen. I mange land er julaften fortsatt dagen da det pyntes til jul, men i Norge har det lenge vært tradisjon for å pynte til selve julehøytiden på lille julaften.

På dagen før dagen, på NrK, så var det en person som sa at en av grunnene til at juletradisjonene holder seg så godt er rett og slett fordi det er "privat" feiring, folk har ulike måter å feire på selvom maten er ganske lik over det ganske land.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat