Vis enkelt innlegg
Gammel 12-12-10, 11:11   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hvorfor lærer vi algebra?"

Algebra er nødvendig for å kunne komme videre med matematikk i en mer naturvitenskaplig retning. Det er det første steget opp fra "regning". Man bruker jo ikke algebra i den formen man lærer det i 8. klasse veldig mye, men den forståelsen for regning med tall og bokstaver man får da er helt nødvendig for å kunne gå videre med naturvitenskaplig retning av matematikk. Selv for noe så enkelt som sykepleiernes medikamentregning er det en fordel med en grunnleggende forståelse for slik regning (ja, jeg vet man fint kan regne medikamenter uten innsikt i dette ). Det blir jo et spørsmål på linje med "hvorfor lærer vi grammatikk"? Det er heller ikke noe man tenker aktivt på i det daglige, men som kan være et veldig godt hjelpemiddel når man skal lære språk.

Forøvrig synes jeg spesielt jenter bør oppmuntres til å tenke litt over hva slags følger ulike yrkesvalg har for personlig økonomi. Ikke at de nødvendigvis skal velge ut fra dette, men at de i hvertfall tar også den faktoren med i beregninga. Jeg håper det har endret seg, men da jeg gikk på skolen var det moderne å ikke bry seg om hva man ville tjene, kun om interresse og evt muligheten til å få jobb.