Vis enkelt innlegg
Gammel 09-12-10, 19:50   #54
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Jeg forstår godt hva du mener men alikevel synes jeg skoler med alternativ pedagogikk til hva den offentlig skole bør og skal være et suppelemang til den norske offentlige skolen.
I det område jeg bor i Oslo har skjerpet konkurranse mellom skolene utvilsomt ført til bedre kvalitet. Denne type mennesker som Brutus så fint har forklart hvem er forlanger gode skoler for barna sine. De stemmer SV kanskje men det koster de ingenting å “shoppe” riktig skole til poden sin. Folk bytter til naboskolen hvis den er bedre. Dette har utvilsomt skjerpet konkurransen skolene mellom og de har alle blitt betydlig bedre og jobbet aktivt for å rekruttere i nærmiljøet. Vår skole er et godt eksempel. Det hele startet med en visjonær rektor som jobbet aktivt i nærmiljøet der den resurrsterke hvite middelklassen sendte barna sine tvers gjennom byen på privatskole (de organiserte minibusser seg i mellom). I løpet av kort tid (par år) klarte denne rektoren og snu trenden, og nå, 5-6 år senere er skolen veldig mye bedre på alle mulig måter (både kvalitetsmessig og med en mer balansert elevmasse) og folk søker seg heller ikke til den lokale private skolen lenger.

I det store og det hele er jo konkurranse sunt. Jeg synes ikke skoler eller andre offentlige tjenester nødvendigvis er annerledes? Det kan føre til bedre kvalitet, det er dette område i alle fall et godt eksempel på. Men for all del, dette område i Oslo er jo ikke typisk for et hvilke som helst sted i Norge akkurat.
Men jeg vil stille spørsmål tilbake. Vi har jo ikke verdens beste skoler i Norge. Tror du ikke mer konkurranse ville være med å øke kvaliteten generelt sett? Jeg er en ganske stor tilhenger av systemet de har i UK. Der har de et rigid kvalitetssystem (OFSTEAD) med skoleinspeksjoner. Formålet er i hovedsak å sørge for at alle elver, uavhengi av bakgrunn får et forsvarlig skoletibud. Kort sagt er det kroken på døren for dårlige skoler, eller skoler som ikke klarer å forbedre seg resultatsmessig.
Jeg lurer på hva som ville ha skjedd om vi hadde et tilsvarende system i Norge? Jeg synes det er en skandale uten dimensjoner at mange barn i Norge går på skoler som er så dårlige at de virkelig ikke kan tilby barn og ungdom den utdanningen de faktisk har krav på. Dette er et økende problem som Petter Skarheim også er veldig opptatt av: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article468007.ece
Hva kan vi gjøre med dette? I de tilfeller der den offentlige skolen er så dårlig at den rett og slett er uforsvarlig så ville vil et privat tilbud vært mye bedre for elevene? Hva er viktigst? Å ha et dårlig offentlig tilbud eller et alternativ? Jeg mener hensynet til kvalitet alltid må komme først, om det er skole eller et annet produkt eller tjeneste.

Jeg stemmer forøvrig rødt men i skolepolitikken er jeg veldig enig i linjen og visjonene til Clemet. Jeg misliker sterkt rød-grønn skolepolitikk som ser ut til å mene at tilbud er viktigere en kvalitet til elever.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 09-12-10 kl 20:08.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat