Sv: Tredagers er en myte (SA)
Nå gjelder denne studien forholdene i ėn bedrift, da, så jeg vet ikke helt hvor myteknusende den kan sies å være. Jeg jobber i en stor statlig IA-organisasjon, og jeg har aldri vært i tvil om at "tredagers" ikke forekommer i nevneverdig grad her. I organisasjonen min er det stor grad av frihet i forhold til arbeidsdager og mulighet til å ta seg fri. Hvis jeg trenger å ta fri en halv dag for å fikse noe, så er det normalt lett å få lov til det. Det er derfor ikke "nødvendig" å misbruke sykedager i min jobb.
Mitt inntrykk er at "tredagers" er noe som (i henhold til myten) forekommer i bedrifter der det er vanskeligere å styre sin egentlig arbeidstid, for eksempel produksjonsbedrifter der man jobber i faste skift. Jeg har absolutt inntrykk av at dette med "tredagers" er noe som er sterkt bransje- og/eller bedriftsrelatert.
Å hevde at man kan drepe en myte etter å ha studert forholdene i én bedrift, er ganske optimistisk.
(Jeg hevder ikke at ikke "tredagers" kan være en myte, altså. Jeg sier bare at det kan man ikke si noe om etter å ha studert én bedrift.
|