Vis enkelt innlegg
Gammel 09-12-10, 10:05   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Helter eller kjeltringer?

Et av mine store problemer med det som er av krigføring er propagandaen og mangelen på uavhengige reportasjer. Dermed er jeg stor tilhenger av at noen faktisk graver frem hva som virkelig skjer i en krig. Særlig når USA med hele sitt propagandaapparat er i farta og det vi leser om i avisene er så til de grader ensidig vinklet som det later til å være.

Dermed synes jeg wikileaks er veldig, veldig bra.

Dog går det vel da sikkert en grense et sted for hvor man ikke oppnår noe med å publisere noe - utover å øke risiko for konflikter eller sette folk i fare. Et slikt ansvar må man ta på alvor når man skal publisere nyheter - til en viss grad ihvertfall.

Jeg er i tvil om hva jeg mener om pågripelsen av Assange. Har han voldtatt noen så skal han definitivt straffes for dette - det er en selvfølge. Men som gammal radikaler så napper det jo litt i konspirasjonsgikta også. Og som gammal feminist napper det i "er det ikke typisk for sånne store menn under press da"-beinet.

Jeg vet med andre ord søren ikke helt hva jeg tror og mener. Om det hele ender med at han utleveres til USA og det ikke finnes bevist at han har begått noe overgrep så kjenner jeg at tilliten til rettsvesenet her i vesten får seg en tupp bak som jeg håper å unngå.

Svar med sitat