Sv: Innstramming av fraværsregler
Med et barn som har vært sykt i en lengre periode, og som på grunn av dette har fått et stort fravær fra skolen i høst spør jeg meg selv om nødvendigheten i forhold til dette. Rett og slett fordi det jeg opplever er at jeg ikke kan få time hos legen for barnet mitt når vi har behov for det lenger, fordi alle lister er stappa fulle. Om vi kommer oss til legen, eller drar ned dit uten å ha time er venteværelsene stappa fulle av barn!!! Og drar vi til sykehuset får vi beskjed om at vi først må til fastlegen for å få en henvisning, og fastlegen er drita lei av å skrive ut erklæringer om at gutten er under utredning og fortsatt vil ha fravær fra skolen på grunn av sykdom. Skolen på sin side gnåler om dokumentasjon, og jeg opplever en mistenkliggjøring av meg som forelder. De forlanger til og med å få utskrift av alle legejournaler på sykehuset og hos fastlegen for de siste to årene.
Men... i min visdom har jeg oppdaget at han har da faktisk en kronisk sykdom som han har flere legeerklæringer for, som er levert på skolen. Så da får vi vel skylde på det i stedet for å forsøke å være ærlige og faktisk informere skolen om hvordan han har det og hva han er borte for. Og hvilke undersøkelser samt behandling vi venter på.
Legen vi var hos sist erklærte at hun ga jevnt f.. i hva skolen ville ha papirer på og endringer i lovverket. Hun hadde virkelig syke pasienter å ta seg av og ikke en som står på venteliste for utredning og som hun ikke kunne gjøre mer for i øyeblikket. Voksne mennesker kunne faktisk være sykemeldt i et år for samme lidelse, og hennes inntrykk var at skolen "fulgte opp" elevene kun for å holde seg innenfor rammene for lov om opplæring og de kravene denne stiller, både til barn og skole.
Jeg som mor derimot vil fortsatt bli mistenkeliggjort. Kanskje skolen tror jeg holder sønnen min hjemme slik at han kan gjøre husarbeid og lage middag til meg. At han faktisk er syk det har jeg i allefall ikke inntrykk av at de tror på. Til tross for flere erklæringer fra sykehus og fastlege.
|