Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?
Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.
I arbeidsmarkedsbedriften hos oss ser vi at når arbeidsledigheten er lav, så er det mennesker som virkelig fungerer dårlig som søkes inn på noen av tiltakene våre - mange av disse har diagnoser som ikke er kommet frem før i voksen alder, mange har smerter i hele kroppen osv osv - Det er noen av de som får innvilget uføretrygd som har arbeidsevne, men ikke inntekstevne (altså, så mange behov for tilrettelegging og kanskje i tillegg en svært lav arbeidskapasitetsprosent som gjør at få arbeidsgivere tar imot dem uten å drive veldedighet, omtrent.
Jeg opplever ikke at folk får lett uføre nå. Men jeg tror mange fler bli fanget opp nå enn tidligere.
Åja, sånn at de kan jobbe litt men at de blir så tilretteleggingskrevende at det ikke egentlig lønner seg å ha dem i jobb? Isåfall er det kanskje en god ide med sånne spesialjobber som hun der ministeren snakker om nå kanskje?
Nei, jeg har lest at det skal være vanskeligere å få uføretrygd nå. Men samtidig så er det flere som får det. Dvs at det må være flere som søker på det nå. Kanskje man tidligere bare levde på partner eller andre typer sosialhjelp?