Sv: Grønnsaksintoleranse
Min sønn har fruktosemalabsorpsjon, som er ganske vanlig faktisk. Men er her oppe de har mest greie på dette og forsket. Så legen vår har vært og holdt opplæring sør på. på mange sykehus (mange kaller det fruktose intoleranse men fruktoseintoleranse er en livsfarlig sykdom som man kan dø av og det er veldig skjeldent)
Tåler ikke sukker eller fruktose. Sukker består av 50%fruktose og 50% druesukker. Druesukker tåler han.
Han har vært på sykehuset og tatt puste test for å sjekke dette, Tok fruktose en dag og laktose uka etter på. Man puster en gang , så drkker mann sukker eller melkeblanding. så puster man i et rør hver halvtime i 4 timer....
Mamma har det samme , jeg har det(mildt) og gudmora til snoopy har det.
Jeg tåler ikke å spise frukt hver dag(da jeg gikk skole i bodø en uke i slengen så bodde jeg på et hotel som hadde frukt stående ute hele tiden, om smootis. Når det ble tirsdagsettermiddag så var jeg helt øddelagt i magen )
Mamma tåler ikke mais så godt, og en del rødvin osv
Turbo tåler ikke tomat i det hele tatt
Gudmora tåler ikke rød paprika.
Dette er det verste de spiser.
på lista over versinger er :
SUKKER(alle former for sukker)
Frukter, Spes eple jus.
Ting laget av fruktkonsentrakt, saft , jus osv
Røde grønnsaker og frukter.
En del grønnsaker
Potet, spes gammel potet er ganske mye sukker i. Ny potet er ok i vise mengder
Vaniljesukker er fyfy
Melis,
Nugatti 
Korn inneholder ganske mye fruktsukker. Så bør helst spise loff egentlig, men jeg baker selv ,for mange av kjøpbrød er det ganske mye sukker i.
Og har en del korn i. Går greit.
Turbo tåler som sagt ikke tomat, ikke mere en halvt halvt eple om dagen om han ikke spiser noe annet med sukker eller fruktose.(de får frukt på skolen da kan han spise litt gul eller grønn eple eller kålrabi men ikke gulrot eller rød eple. Appelsin går greit med en liten bit)
Til middag har vi som oftest brokoli og blomkål. Eller salat med agurak og grønn paprika.
Har av og til gulrot men da sånn fråsenblandings ting så er ikke mye næringsstoffer i den.
Han tar vitaminer hver dag, sånn barnevitaminer uten sukker i og med omega3 og d vitamin i tillegg(legens ordre)
Eks Grønn paprika,grønne ting er det mindre sukker i.Ny potet.
Brus uten sukker, men som ikke er laget på fruktkonsentrat.
saft kan han drikke fun light.
""Sukker"" er bedre sånn i gulebokser (splenda?!? :teflon hjerne Og de de med blå lokk, naurten?
Vi er faktisk sluttet å ha frukt hjemme :/ for å ikke friste han. Snoopy spiser frukt i bhg og svigermor bruker å ha epler så snoopy bruker å gå dit p spise det og hos mamma får hun frukt. Turbo spiser litt av og til han og. men greiere å får det servert borte en å ha fristelsene hjemme
Sist redigert av Honda : 25-10-10 kl 09:24.
|