Vis enkelt innlegg
Gammel 13-10-10, 20:05   #401
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.069
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jepp. Det mener jeg. Jeg tror vi skal være forsiktige med å behandle en bestemt pasientgruppe som "for ressurssvake" til å tåle å få fakta på bordet. Det blir litt som med diabetes 2. Noen gir sikkert beng når de får informasjon om diagnosen, mens jeg har inntrykk av at ganske mange tar informasjonen til etteretning og forholder seg deretter til det. I likhet med f.eks. mitt lave stoffskifte har jeg inntrykk av at det å forstå bedre også bidrar til at man legger en bedre tilpasset slagplan.

En tilpasset slagplan er supert og jeg gjør _ikke_ overvektige til en ressurssvak pasientgruppe. Jeg er tvert i mot veldig for å kalle en spade for en spade... Jeg tror kanskje bare at spaden like ofte har noe med den enkeltes livstil å gjøre, genetisk disponert eller ei.


Opprinnelig lagt inn av kie, her.

At genetikken spiller inn for fåtallet er jeg usikker på om er realitetene eller en "sannhet" som har blitt fortalt ofte nok til at vi tar det for gitt.

I følge doktorgradstipendiat Teresia Wangensteen ved senter for medisinsk genetikk (tror jeg det het) på Ullevål, har tvillingstudier vist at 70% er arv og 30% er miljø hva tendens til vektøkning angår. Det som har endret seg de siste tiårene og gjort problemet synligere er tilgjengeligheten. Dermed viser det jo at forskning gir et reellt og helhetlig bilde.

Jeg har aldri hørt noen innenfor vitenskapsfeltet si at "dette vet vi nå, så det er bare å gi opp". Snarere tvert imot. Jeg har inntrykk av at det er en felles forståelse i samfunnet, også blant overvektige, om at økt kunnskap er ment for å bedre mulighetene for suksess når man skal få til positive endringer.

At ikke absolutt alle har som mål å bli slanke blir noe annet, synes jeg. For de som ønsker å endre kroppsvekten sin ser jeg ingen grunn til at man ikke skal være etterettelige med informasjonen. Uansett synes jeg det blir for dumt å skulle tilbakeholde eller tåkelegge hva vitenskapen kommer frem til fordi noen frykter det ikke vil være motiverende nok.

Selvsagt skal man ikke gi opp forskning på overvekt, men det blir for meg litt underlig å forske på dette _uten_ å se på utviklingen innenfor gruppene med tanke på kost og mosjon som en av faktorene. Arv og MILJØ! Riktige valg er vel dessuten aldri galt uansett hvilken gentisk disposisjon man har.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat