Vis enkelt innlegg
Gammel 11-10-10, 15:28   #133
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Poenget som jeg prøver å få frem er at selv hos de som er overvektige med kompliserte grunner så er det ofte lite forståelse overfor de som ikke har noen "godkjent grunn" til å være overvektig. Det er hverken depresjon eller overarbeiding eller mishandling eller stress eller noe som helst. Det er mange som ikke får det til likevel. Og som da helt klart er i "lat og giddaslaus"-gruppen.

Og jeg synes det er synd, mest fordi det gjør at folk jager etter en grunn til at de er overvektige, blir lei seg når de ikke har for lavt stoffskifte og slikt (og ja, det er supervanlig at det er en ønsketenkning blant folk) for da hadde det vært en god grunn.

Det er rett og slett vanskelig å gå ned i vekt. Akkurat som det er vanskelig å slutte å røyke. Det er vanskelig å endre livsstil rett og slett for absolutt alle, uansett årsak. Det er poenget mitt. Og når folk blir veldig sinte over at man kan bli kalt "lat" selv om de har en "god grunn" ja, så sier man jo noe om de som ikke har en åpenbar grunn også.

Jeg synes det å være ekstremt overvektig var såpass ubehagelig og krevende at det egentlig krevde ganske mye innsats å være det. Mye lettere å ikke være det.

Egentlig blir jeg overrasket over at folk blir lei seg for å ikke ha en diagnose. Og skjønner kanskje bedre hvorfor legen jeg var til ikke tok meg seriøst da jeg faktisk hadde stoffskiftefeil - hvis han hadde mange pasienter der som prøvde å trasse gjennom en grunn til overvekten sin.
Det er jo kjempefint å ikke være syk. Da har man jo alle forutsetninger for å lykkes med en endring og faktisk bli i bedre form. Slitenheten som følger med stoffskiftesykdom er jo en elendig nisse å ha på lasset om man skal ned i vekt, og kiloene må jo jobbes av om man har feil på stoffskiftet også.

Har kanskje det intense ønsket om en diagnose noe med skam å gjøre? At de trenger noe som kan lette skamfølelsen de har?

Selv måtte jeg lære om mat og lære hva jeg skulle spise for å være mett og enda gå ned i vekt. Det hjalp. Samt sunn nok mat til at jeg orket å trene.

  Svar med sitat