Sv: Store barneflokker
Da var jeg igjenom og skal ta på meg ansvaret som barneskolelærer. Skrivefeil finner dere sikkert her (bare for å advare).
Til kie først. Du sier mye fornuftig, det hadde vært artig å hatt deg som forelder i klassen, ihvertfall hvis du også der ytrer dine meninger.
En liten ting er at linkene dine viser til en læreplan som ikke følges lenger. Nå må du lese deg opp på kunnskapsløftet.
Så hvorfor gir vi lekser. (mine grunner)
1. Det er verdifullt for elevene å få hjelp en til en en kort stund hver dag.
2. Foreldrene får en utrolig mulighet til å følge med på hvordan det går med barnet på skolen.
3. Spesiellt når det gjelder lesing er det viktig at en får lest litt hver dag. Det er ikke hver dag en klarer å høre alle i en klasse og det er heller ikke alle elever som takler situasjonen med å lese høyt i klassen.
Når dette er sagt så gir jeg lite lekser. Leksene skal ikke ta mer enn 30 minutter. Jeg deler ut 4 forskjellige lekseplaner i min klasse, med fire forskjellige nivåer.
Når det gis felles leselekse har jeg individuelle avtaler med foreldrene på om deres barn skal øve på litt, øve på alt eller lese noe annet istedet.
Jeg forventer at barnet gjør lekser, jeg forventer at foreldrene hjelper til, og jeg forventer at de sier i fra hvis de er uenige eller har spørsmål om lekser. Jeg forventer også at foreldrene har klare forventninger til meg.
Hvis elevene av en eller annen grunn: Det være seg alt fra hyggelig middag med familien til uforutsette ting, ikke får gjort lekser en dag så er det ikke værre enn at man skriver en liten melding så vet jeg som lærer at foreldrene vet at leksene ikke er gjort.
Jeg er fullt klar over at noen er lekseforkjempere, men der jeg jobber ihvertfall er alle klare for å ta imot innspill. Problemet er vel at mange kan være uenige, men den uenigheten kommer til uttrykk på andre arenaer enn til lærer.
Vi lærere er ikke farlige og de fleste av oss ønsker faktisk et slikt sammarbeid med foreldrene slik at vi kan finne gode løsninger både for sterke og svake elever.
Hovedproblemet er at de gangene det blir sagt i fra går det som oftest på urettferdighet. Det er urettferdig at ikke alle gjør det samme, men er det egentlig det?