Vis enkelt innlegg
Gammel 14-02-07, 13:12   #30
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.649
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mer om liv, død, leger og slikt.

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Det man heller ikke må glemme i slike diskusjoner er at det er en risiko i seg selv å legge såpass gamle pasienter i narkose. En operasjon i seg selv er selvsagt en risiko, men har intrykk av at risikoen øker med alderen, og at de gjerne har større problemer med å komme seg etterpå.
Det virker som det er tildels stor risiko for eldre å få lungebetennesle etter narkose f.eks. En sykdom som ikke er så alvorlig i seg selv, men kombinert med å komme seg etter en stor opersjon gjør det situasjonen mye værre.
Så damen på 75 kan ha levd lenge pga at hun ikke fikk operasjonen.

Å si at hun derimot fortjener å bli operert framfor en som er 15 år yngre fordi personen har røkt er for meg usaklig. Behovet for en operasjon bør komme foran hvilke vaner man har.

Røyking ikke-røyking, trening ikke-trening. Poenget jeg prøver å få frem er at antall år en har levd ikke nødvendigvis samsvarer med antall år en har igjen å leve. Derfor er jeg egentlig imot å sette en øvre aldersgrense på hvem som skal få livreddende behandling. Det vil si jeg er veldig imot det.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat