Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?
Bruk av rusmidler og (lovlige) stimulerende midler setter jeg svært lite pris på blir brukt foran mine barn, for å si det på en snill og diplomatisk måte. Mi eldste går siste året på ungdomsskolen, og har en lærer som bruker snus åpenlyst foran elevene. I tillegg er denne læreren et forbilde for mange av de unge håpefulle guttene med fotballambisjoner, og de signalene han sender ut spesielt til disse er temmelig tvilsomme, i mine øyne. Noen av elevene, inkludert min jente, har klaget skriftlig til rektor, men ingenting har skjedd, det er temmelig frustrerende.
I barnehagen ville snusbruk utenom pausene vært like ille. Jeg vet at min toddler fort kan finne på å stikke fingeren i munnen på folk, hun elsker å utforske ansikter, peke må øyne, munn, nese osv. Hun utforsker gjerne søppelbøtter og har ikke mer vett enn at hun leker med og prøvesmaker på det meste hun finner. En liten unge kan bli ganske så syk av å tygge i seg en snusklyse.
Og forresten, det er hevet over enhver tvil om at selv snus under leppa stinker, og jeg synes det er plagsomt å måtte forholde meg til lukten.