Sv: Automatgir
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Vi har to biler med automat, dvs. DSG og elsker det. Klarer ikke å se for meg bil med vanlig gir igjen. Jeg har ingen store problemer med å kjøre med vanlig gir når det er nødvendig. Det eneste negative vi merket da vi prøvde vanlig automat på ferie i sommer, var at den nøkket mye mer enn DSG (DSG har to girkasser, og mister ikke motorkraft ved giring slik vanlige automatbiler gjør) - og at Pjokken spydde når vi kjørte den bilen, han har aldri spydd i bil før eller siden. Det har sikkert både med biltype men også kjørevaner å gjøre. Men skulle jeg valgt automat så måtte det bli den typen vi har nå. Ergo er vi låst til Volkswagen til evig tid. 
DSG har to klutsjer - alt er i én girkasse...
Dobbeltklusjkasser er nå ellers tilgjengelig fra flere produsenter. Men VAG har her et forsprang i utviklingen av denne typen girkasser (som har sitt utspring i teknologi fra Porsche på tidlig 80-tall egentlig).
Imponerende også å se at en del modeller med DSG har lavere forbruk enn samme bil med manuell. For tradisjonelle kasser er det normalt sett en del mer, hvilket også gir økte avgifter.
|