Tråd: Automatgir
Vis enkelt innlegg
Gammel 27-08-10, 12:23   #31
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Automatgir

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Vi har to biler med automat, dvs. DSG og elsker det. Klarer ikke å se for meg bil med vanlig gir igjen. Jeg har ingen store problemer med å kjøre med vanlig gir når det er nødvendig. Det eneste negative vi merket da vi prøvde vanlig automat på ferie i sommer, var at den nøkket mye mer enn DSG (DSG har to girkasser, og mister ikke motorkraft ved giring slik vanlige automatbiler gjør) - og at Pjokken spydde når vi kjørte den bilen, han har aldri spydd i bil før eller siden. Det har sikkert både med biltype men også kjørevaner å gjøre. Men skulle jeg valgt automat så måtte det bli den typen vi har nå. Ergo er vi låst til Volkswagen til evig tid.

DSG har to klutsjer - alt er i én girkasse...
Dobbeltklusjkasser er nå ellers tilgjengelig fra flere produsenter. Men VAG har her et forsprang i utviklingen av denne typen girkasser (som har sitt utspring i teknologi fra Porsche på tidlig 80-tall egentlig).

Imponerende også å se at en del modeller med DSG har lavere forbruk enn samme bil med manuell. For tradisjonelle kasser er det normalt sett en del mer, hvilket også gir økte avgifter.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat