Vis enkelt innlegg
Gammel 24-08-10, 13:19   #11
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Opprinnelig lagt inn av vidarbre, her.

Hei, har akkurat fått oss en 1999 Ford Galaxy TDI (110HK), med AC, manuell og 7 seter.
Den er rullet ca 260.000, siste halvparten på vei med ganske dårlig standard.
Raklestag ble byttet rett etter at forrige eier kjøpte, ca 130-140.000, og har kvittering på at kompressor til ac ble byttet på ca 70.000. Har vært lite tull slik jeg forsto forrige eier. Det som er med bilen nå, (pga dette at jeg fikk den svært billig) er:
-Motor stopper innimellom helt plutselig (mistanke om brytersett på tenningslås)
-Trinn 1 og 2 på vifte fungerer ikke (motstanden?)
-Lys til turteller mørkt
-Dieselvarmer virker ikke (må vel ha en liten service, og kobles fra automatikken og til fjernkontroll heller)
-Håndak for åpning av bakluke virker ikke, kun nøkkel fungerer
-Sentrallås for venstre bakdør virker ikke (for kort kabel kanskje?)
-Tåkelys og ryggelys i bakluke virker ikke (for kort kabel her også??)
-Håndbrekk er svært slakt, og henger seg oppe. (kalipre eller wire? eller begge)
-Pussere foran har tullet sier forrige eier, men virker OK nå.
-Slakk servoreim, samt at alle filter må byttes, og reg.reim skal byttes om 10.000.
-Ble kjøpt svært skitten, men ser raskt bra ut med en lett rengjøring

Stopper: Kan godt være tenningslås. Ta ut, rengjør, sett inn med fett. Hvis motoren trekker dårlig, bytt luftmengdemåler (slitedel).

Vifte: Motstanden.

Lys i dashbord: Pære. Bytt alle når du først har åpnet opp (også de som virker).

Dieselvarmer: Igjenkokset. Bytt til keramisk glødeplugg + ny sil, og koble fra temperaturmåleren som ligger under vinduspussermotoren til venstre på torpedoveggen (koble over bryter, så starter den ikke automatisk hver gang utetemp er under 7+). Fjernkontroll er praktisk.

Sentrallås bakdør: Kabel gnagd av i gjennomføring.

Håndtak bakluke: Ta av innerkledning, så kommer du greit til. Det er enten et stag som har hoppet av eller et festeøre som er knekt.

Alle lys i bakluke: Kabel gnagd over i gjennomføringen i øvre (høyre?) hjørne.

Håndbrekk: Slakke vaiere, kan muligens justeres (midt under bilen), hvis ikke - byttes.

Pussere: Korrosjon i opplagringen av spindlene (begge sider). Demonteres, skrapes rent, fettes inn med propellfett eller annen vannfast grease og settes sammen igjen. De kommer til å kile seg fast før eller senere hvis ikke.

Generelt: 110-hesteren er bortimot skuddsikker, og ble byttet ut kun fordi den ikke tilfredsstilte Euro IV-normen for avgass. Med litt olje i ny og ne varer den evig.

Kjøp deler uoriginalt eller hos VW, det er billigere enn hos Ford. Delenummerne stemmer ikke overens, men utover det er alt identisk likt (bortsett fra innredning, front og baklys). Motoren er ren VW.

Hvis du kan en smule tysk finner du bildeserier av alle reparasjonene her på Sharan/Alhambra/Galaxy-forumet www.sgaf.de.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat