Sv: Store barneflokker
Opprinnelig lagt inn av allium, her.
Jeg tror det er mange her som ikke har skolebarn enda, som kommer til å få seg en overraskelse. Dette er egentlig en helt annen diskusjon, men jeg blir alltid sint når jeg hører utsagn man så ofte hører for tiden om at "dagens foreldre er så egoistiske" og "barn idag har så lite tid med foreldrene sine".
De som sier dette, skulle bare visst hva dagens skole krever av oss. Jeg er enig med dem som sier her at barn har godt av å fikse leksene sine selv, men det er neimen ikke lett å stå imot presset.
Og å følge opp de krav som stilles fra omverdenen kan være tøft nok med ett barn, ihvertfall hvis man vil ha et liv og et yrke selv; det er umulig med 6-14. Uansett hvor ressurssterk man er.
Men jeg mener fortsatt at mange søsken er en ressurs.
Ikke ofte jeg signerer et helt innlegg, men her er jeg bare så enig. Dagens skole krever _mye_ av oss foreldre, ikke bare når det gjelder leksehjelp, men det er også foreldremøter, utviklingsamtaler, foreldrekaffer, juletrefester, nissefester, grøtfester og diverse andre superduperfestlige arrangementer, turer og gud vet hva. Nå har vi tre skolebarn og det merkes... Om to år har vi fire.
Jeg synes det er fantastisk morsomt med barn og engasjerer meg gjerne i skolen, mannen min og jeg er foreldrekontakter i hver vår klasse. Men det blir veldig mye innimellom - som krever både penger (noen som trodde at norsk skole var gratis?) og tid. Jeg føler iallfall at fire barn er et flott antall men jeg kunne nok ikke hatt flere hvis jeg vil følge opp alle like bra. Klart, man MÅ jo ikke involvere seg i alt og man MÅ slett ikke sitte ved siden av ungene når de gjør lekser, men noen barn trenger enormt mye motivering for at ting skal bli gjort og skolen forventer at vi ser over og sørger for at ukeplanen er gjennomført hver fredag. Puh!
På den annen side er jo det å følge ungene opp noe jeg gjør med glede - og ungene synes det er fint å ha flere søsken. Fire er sånn akkurat passe - ikke for mange og ikke for få. Og når det er sagt - enhver må finne ut hva som passer for en selv. Antallet barn betyr kanskje ikke så mye siden vi alle er forskjellige 
Puh! Ble rotete dette men så er det også natta for gamle damer 
When tomorrow comes
|