Vis enkelt innlegg
Gammel 22-08-10, 10:14   #3
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Nå finnes det mye dårlig oppdrett av rasehunder også da - selv når det er folk som etter hva jeg veit er godt ansett i sitt miljø. Jeg har hatt hund med høyt premierte foreldre og i det hele tatt flott stamtavle - fy, så mye rart det var med den bikkja. Man bør gjøre grundig research.

Jeg vil gjerne være med på å lovprise puddelen, det er en undervurdert rase det. Mannen min nektet da vi skulle ha hund for noen år siden, så det ble sheltie i stedet. Skal vi noen gang ha hund igjen vil jeg ha puddel. Jeg hadde puddel som barn og kjenner til flere som har hatt pudler i årevis, og det har aldri vært noe tull med noen av dem. Men man må selvsagt finne en rase man trives med selv!

Det jeg er mest opptatt av ved anskaffelse av hund, er at man ikke overvurderer egen evne til å aktivisere hunden. Understimulerte hunder er det verste jeg ser, de er en plage både for seg selv og omgivelsene. Selv om man tenker at det ikke er noe problem å gå lange turer hver dag, er det langt bedre å velge en mindre krevende rase og bruke mer tid på den enn man strengt tatt må enn å velge en mer krevende rase som må slites ut hver dag for å fungere. Border collier for eksempel, de er ikke familiehunder. De må brukes.