Tråd: Abort
Vis enkelt innlegg
Gammel 12-02-07, 18:07   #358
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes det blir litt lite nyansert å påstå at jenta blir *straffet* med et barn.

Det er klart. Jeg tror ikke du mente det heller, men jeg har hørt mange argumentere mer eller mindre med at man ikke "fortjener" abort dersom man har oppført seg teit eller uansvarlig - og jeg synes ideen om en begrensning på antall aborter man får utføre, ligger veldig nær det å straffe noen med å måtte gjennomføre et uønsket svangerskap.

Jeg forstår og respekterer det å være motstander av abort når det ikke er fare for liv og helse. Men jeg har liten forståelse eller respekt for det å tillate f.eks. to aborter, men ikke tre. Da argumenterer man ut fra hvordan kvinnen har oppført seg tidligere, og ikke ut fra fosterets/barnets rettigheter eller verdi, og det har jeg ikke sansen for.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

På samme måte skraper man bare litt på overflaten ved å påstå allerede ved unnfangelsen at barnet ikke kommer til å få et godt liv. Sannheten er at det er ingen som vet hva fremtiden bringer, og derfor bør hjelpeapparatet fange opp jentene / kvinnene i tide, noe som ikke burde være umulig i et av verdens rikeste land. Status quo kan forandre seg.

Jeg er enig i det. Jeg tror ikke alle aborterte fostre ville fått skrekkelige liv om de i stedet hadde blitt båret frem og født. Jeg er for selvbestemt abort fordi jeg synes det riktigste er å legge avgjørelsen hos den enkelte kvinne, ikke fordi jeg ønsker å spare uønskede barn fra å bli født.