Vis enkelt innlegg
Gammel 19-08-10, 20:20   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Problemet med det er vel helst at mange leger og ernæringsfysiologer temmelig kategorisk avviser at kostholdsbehandling kan ha noe for seg.
Forøvrig er jeg enig ifh til barn, men hva er det egentlig man er "redd" for ved å kutte ut gluten og melk i kostholdet? Jeg ser liksom ikke helt hvorfor det skal potensielt kreve oppfølging av lege og ernæringsfysiolog, om man gidder og lese og anstrenge seg bittelitt. For voksne, altså, og gitt at man prøver i en begrenset periode for å bedømme effekten...
Men kanskje det bare ikke føles som noen stor greie for meg da jeg spiser lite melkeprodukter og bakervarer i utgangspunktet?

Det ernæringsfysiologen forklarte meg - rikignok for små barn - er at kostholdet vårt her i Norge er basert på, og generelt balansert utfra, bruk av kumelk, og til en viss grad begge. Ved å ta bort disse er det fort gjort å også ta bort matvarer som inneholder disse, men som også gir oss mye annet nyttig. Derfor er det ikke bare å erstatte melk med soya (somu
mange også reagerer på, forøvrig, hvis de har melkeproteinallergi), og erstatte gluten med hva det nå måtte være.
Man må også se på helheten og balansen i kostholdet.

Det har altså noe med selve matkulturen å gjøre. Sa de på barneavd og det synes jeg hørtes lurt ut

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat