Sv: Abort
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Å straffe jenter som blir uønsket gravide med et barn de virkelig ikke ønsker seg er ikke så innmari empatisk.
Jeg er mer på linje med Zefids uttalelse, for har man sex, ja, da kan det resultere i et barn. Det betyr ikke at man må avstå fra sex til etter man er gift, men heller tenke gjennom handlingene sine en siste gang før man har sex. Det handler om holdningsskapende arbeid. Noe som er (for meg) et bedre alternativ til "slapp av, du kan bare få det fjernet". Jeg har selv hatt ONS i min ungdom, og selv om mannen etter mitt syn ikke var "drømmepappa", hadde jeg ikke fjernet barnet hvis "uhellet" var ute.
Jeg er for øvrig en veldig empatisk person. Meget mulig at det er nettopp derfor jeg er motstander av abort. Selv om jenta ikke ønsker graviditeten, betyr ikke det at barnet er uønsket når det tid kommer, eller at jenta skal gå gjennom alt alene. Snur man ryggen til jenta, så er jeg enig i at man ikke er særlig empatisk, men man kan også være en støttespiller og hjelpe henne gjennom svangerskapet og tiden etterpå. Hvis hun velger å adoptere det bort, trenger hun mye støtte og omtanke.
Jeg synes det blir litt lite nyansert å påstå at jenta blir *straffet* med et barn. På samme måte skraper man bare litt på overflaten ved å påstå allerede ved unnfangelsen at barnet ikke kommer til å få et godt liv. Sannheten er at det er ingen som vet hva fremtiden bringer, og derfor bør hjelpeapparatet fange opp jentene / kvinnene i tide, noe som ikke burde være umulig i et av verdens rikeste land. Status quo kan forandre seg.
|