Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Poenget mitt er at du kategorisk slår fast at vitenskapen ikke kan forstå selvhelbredelse, og det er det jeg reagerer på. I tidligere tider forsto man ikke hvorfor regnbuen oppsto, nå gjør man det. Livet går fremover, man finner ut flere ting,
Problemet er nå at vi har forskjellig forståelse av hva som ligger i begrepet selvhelbredelse. Slik jeg forstår selvhelbredelse; ja, så handler det selvfølgelig om kroppens evene til å reparere seg selv, men det handler også hele mennsekets evne til å bli hel. Og for å gå videre i hva jeg tenker om selvhelbredelse må man ha med perspektiver som blant annet sjelevandring og Gud. Og det tar ikke vitenskapen høyde for, snarer tvert imot.
Selvfølgelig tror jeg at vi mennesker vil forstå mer ettersom tiden går, at vi vil forstå mer av hvordan ting henger sammen. Men jeg tror denne forståelsen vil sprenge de rammene som vitenskapen jobber innenfor i dag.
Opprinnelig lagt inn av him
jeg kan ikke skjønne hvorfor du mener at man aldri kommer til å finne ut av feks placebo effekten.
Dette har jeg ikke sagt. Jeg har ikke uttalt meg om placeboeffekten. Jeg bare spurte om HP satte likhetstegn mellom placebo og selvhelbredelse.
Sist redigert av Mumriel : 29-09-06 kl 14:16.
|