Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoser
Opprinnelig lagt inn av Pida, her.
Jeg mener at for mange barn henvises med mistanke om adhd, og at for mange av dem som henvises ender opp med å få diagnosen. Når alt kommer til alt finnes det ingen lakmustest som avgjør om et barn har eller ikke har adhd - det er og blir et skjønnsspørsmål.
Jeg trodde at de som ikke hadde ADHD ville reagere signifikant andreledes på medisinering enn de som hadde ADHD? Dette basert på teorien om at ADHD forårsakes av en kjemisk ubalanse i hjernen. Og så vidt jeg vet så er det påvist kjemisk ubalanse i hjernen hos mennesker med ADHD, men det er vel ikke 100% enighet om dette er fordi at ubalansen forårsaker problemet eller om det er et symptom utløst av ADHD. Stemmer ikke dette?
Jeg bare googlet litt raskt, og fant følgende uttalelser:
* Man tror at depresjon skyldes at hjernen, av en ukjent grunn, lager for lite av to viktige signalstoff som heter noradrenalin og serotonin.
* I tillegg ser det ut til at både barn og voksne med ADHD har lavere mengder med dopamin i hjernen.
Jeg vet at noradrenalin, serotonin og dopamin er signalstoffer i hjernen, men er det altså slik at stoffene virker om hverandre? Vil dette i praksis bety at mennesker med ADHD vil kunne respondere positivt på medisiner mot depresjon og at mennesker med depresjon vil kunne respondere positivt på medisiner mot ADHD?