Vis enkelt innlegg
Gammel 06-07-10, 13:09   #47
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Lillemor har blit vegeterianer og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativer

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Den er tynn, men det er jammen meg argumentasjonen til din datter også! Og det er det jeg skulle ønske at DU innså, sånn at du kunne overbevise henne om at argumentasjonen er tynn.

Jeg snur fortsatt på flisa, du spør i et annet innlegg her om hva du skal gjøre når hun ikke vil spise kjøtt og fisk - hva ville du gjort hvis hun nektet å spise grønnsaker? Lett etter alternativer? Hva hvis hun nektet å drikke vann og bare ville ha melk eller juice eller saft?

Jeg tror det fleste barn "nekter" å spise ting i perioder, men man kan jo ikke bare legge inn årene og si "ja, ja, 2-åringen har bestemt seg for å følge Atkins, så vi får vel lage egg og bacon til alle måltider, da!". Foreldrene må da kunne ta kontroll?

Jeg snakker ikke om å tvangsfore en unge, eller tvinge mat ned i halsen på henne. Men gjøre det klart at argumentet hennes ikke er holdbart, og at kjøtt og fisk er vesentlig for et godt kosthold og for god helse. Forklar for henne at kroppen trenger proteiner for å bygge muskler og bli stor og sterk. Om hun fortsatt ikke vil spise all slags kjøtt og fisk, så finnes det helt sikkert noen varianter hun kan spise. Pizza, pølser, fiskekaker - ett eller annet spiser hun sikkert når hun endelig skjønner at mamma ikke er med på leken.

Men hun trenger ikke det, for mamma ER med på leken. Mamma lar Lillemor bestemme! Og det vet Lillemor.

Jeg har prøvd og argumentere på samme måte som du skriver over her. Jeg har servert mat lenge som ikke ser ut som det er kjøttretter, pizza, lasange, fiskeburgere ol. Men hun spiser ikke det heller. Hun smaker på det og spytter det ut. Jeg har ende ikke laget noe ekstra for hun. Og prøver og snakke med hun om at det er ok og spise kjøtt og at man trenger det for og vokse. Men hun spiser ikke, da må jeg tvinge de i henne. Noe jeg ikke klarer og gjøre. Derfor har jeg først NÅ etter godt over en mnd begynt og tenke på at hun må få noen andre alternativer. Jeg kan ikke helt se at det er noen ille.

Og det er ikke noe LEK vi holder på med. Jeg har aldri vært med på noen LEK. Jeg har laget det vil altid pleier her hjemme. Men hun spiser det ikke.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat