Vis enkelt innlegg
Gammel 10-06-10, 12:51   #30
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Hvor ofte dessert?

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Ikke så ofte- men jeg vil veldig gjerne ha oppskriften din på slik smuldrepai med kesam..

Jeg tror kanskje jeg har fått oppskriften her en gang jeg?

Smuldrepai: (med bjørnebær, kan likegodt være bringebær eller blåbær)

Ingredienser:

Smuldredeig:
100 g smør
50 g sukker, gjerne brunt
100 g havregryn (eventuelt 50 g havregryn + 50 g mandler)
100 g hvetemel

Bjørnebærfyll:
400 g bjørnebær (gjerne frosne)
1 ss potetmel
1 ts kanel

Fremgangsmåte:

Smelt smøret i en kjele. Ta kjelen av platen. Tilsett grovt hakkede mandler, brunt sukker, havregryn og hvetemel.

Legg bjørnebærene i en paiform (bærene kan godt være frosne). Bland potetmel og kanel og ha det jevnt over bærene. Vend bærene i melblandingen slik at de blir godt dekket.

Smuldre over deigen med fingrene.

Om man bruker blåbær, så er det godt med vaniljekrem (ikke vaniljesaus) i et lag aller nederst.

Stek kaken på rist nederst i ovnen ved 220°C i ca 20 min, til smuldredeigen er gylden. Serveres nystekt, med is, vaniljekesam eller krem.

Jeg bruker å lage i en liten paiform, og da halverer jeg oppskriften, det blir et sånn passe stykke til hver av oss. De småposene med bær i butikkene er helt supre til dette,skogsbær er spesielt godt. Det står i oppskriften at bærene kan være frosne, men jeg tiner dem i selve posen, legger posen i varmt vann under middagen så er det passe tint etterpå. Og så strør jeg litt melis på bærene og kutter heller litt av sukkeret i deigen.