Sv: Kan medisinsk behandling bli "for dyr"?
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10008489
Dette er jo en høyst reell problemstilling for meg med uhelbredelig kreft. Jeg får pr. idag livsforlengende behandling. Jeg kjente jeg fikk frysninger da jeg hørte helsedirektøren si dette på radio igår. Da ønsket jeg at jeg var millionær og kunne ha i bakhånd penger til den dagen legen sier at nå har vi ikke råd til å gi deg medisinen som kan gi deg et år eller flere til...
Ei jeg kjenner som hadde samme diagnose som meg, brystkreft med spredning, fikk avslag på kreftbehandling som kunne gi henne mer tid. Hun var rundt 35 år med to små barn. Legen hennes på kreftpoliklinikken kranglet seg til at hun skullle få behandlingen. Motargumentet var at behandlingen var for dyr. Heldigvis fikk hun den.
Jeg vet ikke om min lege vil krangle for i gi meg best mulig behandling. Jeg vet ikke om han vil fortelle meg et det er en mulighet vi har, men den er dyr. Jeg har en enestående lege og føler at han vil mitt beste, men når økonomene styrer så vet jeg ikke om han vil krangle for å gi meg den sjansen.
Det er en ekkel tanke. Jeg vil leve så lenge som mulig med min diagnose, og er villig til å satse mye på det, men jeg har ikke penger å bla fram...
Skal jeg se helt objektivt på dette så skjønner jeg at det er ei "pengebok" å ta av og en må gjøre prioriteringer, men jeg vil helst ikke tenke på det, helt subjektivt for det gjelder faktisk meg. En annen gang så kan det gjelde dere andre her på FP...dessverre er det stor sjans for det. Hva da?
|