Sv: Året etter fødselspermisjonen
Jeg syns ikke "tidsklemma" er oppkonstruert. Men den er faktisk til dels et valg. Et valg vi blir pådyttet av en forventning om at det skal gå så finfint med dobbel karriere og et aktivt sosialt liv tross små barn.Gjerne kombinert med oppussingsprosjekter. Det er klart det blir travelt når to mennesker jobber godt og vel 100% og man har flere små barn! (Sikter IKKE til noen spesielle nå - dette ser jeg hos mange rundt meg).
Jeg hørte et eller annet sted at det er typisk at det er de aller minste barna som har de lengste barnehagedagene. Etter hvert som barna blir eldre finner foreldrene bedre løsninger, kutter ut mer overtidsjobbing, får trumfet seg til mer fleksible arbeidstidsordninger, skaffer seg vaskehjelp, får hjemmekontor, bytter jobb. Jeg tror det handler litt om å få hodet nok over vannet til at man får overskudd til å i det hele tatt vurdere andre løsninger. Til å innse at Oi! Jeg må faktisk gjøre noen endringer! Jeg må lære å si nei! For en del småbarnsfedre handler det om å innse at disse 3-4-5 årene må rett og slett karrieren gå litt langsommere. For en del mammaer betyr det å bli mindre "flink pike" og senke ambisjonene om å klare alt.