Sv: Plassering av klematis
Jeg er ikke helt med på alle rådene du får her. Jeg har testet ut klematis på ulike steder, og på noen av dem trives de dårlig. Dersom du mener at den vil få sol bare en eller to timer midt på dagen, er jeg skeptisk. Da kan det hende at klatrehortensia er bedre for deg.
Det Kanina sier om ulike typer klematisk er viktig. Klematis som blomstrer tidlig (juni og tidligere) får blomster på fjorårets skudd. De skal ikke klippes ned så mye. Disse har jeg sett eksempler på at blir store og flotte på få år. En venninne har fått et lysthus av smijern fullstendig dekket av blader på 3-4 år. Dette var en småblomstrete klematis som blomstrer tidlig og som ikke skal klippes ned.
Klematis som blomstrer fra juli og utover skal klippes ned kraftig hvert år (tidlig tidlig vår). Min erfaring er at disse krever en god plassering for å levere frodig og vakker plante. Klematis som ikke har det bra kan lett utsettes for det som kalles visnesyken. Da visner den og dør helt. Jeg innbiller meg at de storblomstrete sortene som blomstrer sent er mer utsatt for dette, men jeg er ikke 100% sikker.