Vis enkelt innlegg
Gammel 26-04-10, 11:13   #18
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi skal pusse opp badet, hva må jeg tenke på?

Det aller første du bør tenke på er at arbeidet må utføres fagmessig etter våtromsnormen, ellers vil ikke forsikringen din dekke eventuelle vannskader.

Dernest må du tenke på hvor gammelt huset ditt er, og om det er nødvendig med utskifting av mer av røropplegget. Har du rør-i-rør-system er det stort sett kurant å jobbe videre på det, men mange rørlggere vil vegre seg for å jobbe med gammelt opplegg, og vil ikke kunne gi garanti på det. Dette er noe som kan fordyre prosjektet ditt, men som du bør ta med i betraktningen.

Jeg ville definitivt gått for EN kontraktspartner, som sørger for at de andre fagfolkene gjør sitt. Jeg tror jeg ville valgt en større rørleggerbedrift som ansvarlig, nettopp fordi det er de som skal ha hovedansvaret, og det er de som kjenner våtromsnormen best. Ofte har de store rørleggerne enten egne snekkere, eller kontakt med et firma de stoler på. Tilsvarende for elektro og flislegging.

Gå til 2-4 litt større rørleggere i ditt område, forklar hva du ønsker pris på, be dem komme på befaring, og få også en vurdering av eksisterende røropplegg. Be om pris på alt samlet, inkludert snekkerarbeid, flislegging, elektro og sanitærutstyr.

Hvis du deler det opp så kan du kanskje spare noen kroner, men mange rørleggere vil nekte å montere "billig ræl" som du har kjøpt et annet sted, fordi det ofte ikke har den kvaliteten som de kan stå inne for. De må jo stå ansvarlig for resultatet, og det kan de ikke hvis du har valgt billigere løsninger.

Husk også på at ved å dele opp må du selv følge opp kontinuerlig, og du må godkjenne hver enkelt del av arbeidet før neste håndtverker kommer inn. Hvis du må gjøre noe med røropplegget i veggen må dette godkjennes av deg før veggen lukkes. Når veggen er bygd og det skal legges fliser, må dette godkjennes, osv. Hvis du senere kommer og klager på flisleggingen kan det hende at flisleggeren sier at underlaget var for dårlig - og der var jo snekkeren ansvarlig, men så sier snekkeren at det ble jo godkjent, og hvis det ikke var godt nok skulle han hatt beskjed om det straks med mulighet for å rette opp.

Så for å spare deg selv for en heftig oppfølgingsjobb og en garanti som blir lite verd, bruk EN entreprenør, som står ansvarlig for hele jobben. Da om det blir tull med flisene så er det ikke ditt problem hvem som godkjente hva og hvorfor, du går til den du hadde avtale med, som så får ordne opp.

Ikke spar penger på sanitærutstyret... kvalitet koster, og mye av det som er billig i dag er billig fordi det er produsert av dårlige materialer. Mye plast og dårlig kvalitet.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat