Sv: Planlegging av tur til Peru
Jeg var der i 2004, og like etterpå la de restriksjoner på antall besøkende til Macchu Picchu. Jeg vil nesten tro restriksjonene gjaldt Inkastien også. I så fall må turen forhåndsbestilles.
Har også reist i Sørøst-Asia, og den største forskjellen fra det og haiketur i Peru var at vi hele tiden ble advart mot kriminalitet i Peru. Cusco var den eneste byen det var en smule vanskelig å finne overnatting i ved bare å dukke opp; var innom en del steder før vi fant rom.
Jeg slår et slag for den peruanske kysten. Ørken rett i havet og vanvittig fint, f.eks strekka mellom Arequipa og Lima. Huaraz var også nydelig. Vi tittet på muligheten for å dra på jungeltur i østlige Peru, tror utgangspunktet var Puerto Maldonaldo; ble litt utenfor vårt budsjett (sånn type fem dollar dagen), men tror det kan være veldig bra. Nazca-linjene sies jo også å være et must, i hvert fall om man leier seg flytur over. :kom aldri nærmere enn å bli ranet på et truckstopp i Nazca:
Basic spansk er særdeles nyttig utenfor de største turistfellene. Og spis for all del ceviche! Masse, masse ceviche!