Sv: Alt for Norge
Opprinnelig lagt inn av Divine, her.
I Minnesota bruker de utrykker "oh fer" som i "Oh fer cute" "oh fer special" osv. (noen staver det o fer eller ofer, har jeg sett). Jeg trodde det var standard engelsk, helt til jeg begynte å bruke uttrykket utenfor Minnesota og ble ledd av.
Uff da bruker de hele tiden, og på samme måte som oss, bare en tanke oftere.
Min slekt i South Dakota har en sånn hustavle hvor det står "May God protect you from too many uff-das." Jeg tror de bruker det om hverdagsproblemer a la miste bussen, tom for melk etc. De syns det var veldig rart at ikke vi brukte samme uttrykk. 
De er forøvrig helt gale etter Norge og har vært her flere ganger. 17. maifeiringen deres er helt vill, de holder på i flere dager! Og til jul bakes det samtlige kakesorter som finnes og gjerne pinnekjøtt, ribbe mm.
Da jeg var på besøk tok de meg med til den norske foreningen på søndagskaffe; alle der ble helt elleville og skulle _ta_ på meg (??) og fortelle hvor deres forfedre var fra og jeg måtte helst snakke på norsk for det var visst veldig stas å høre på. Noen av dem kunne mer om historien til byen jeg bor i enn jeg kan selv.
|