Sv: Er du kristen?
Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.
Så riktig og galt er common sense og nærmest bygget inn i mennesket? Er det et gen? Har det kun med evolusjon å gjøre, eller kan en si at noe er riktig og godt? Og er alle mennesker enig i riktig og galt? Er det egentlig et enkelt spørsmål?
Hvis jeg skal være ærlig så interesserer akkurat den biten meg ikke så veldig. Hva som er common sense på detaljnivå, om det er et gen osv. Jeg synes heller ikke det er så relevant i forhold til poenget jeg har prøvd å få fram over flere innlegg. Når jeg sier common sense så tenker på verdier som mange kan samle seg om, som ikke er forbeholdt de kristne. Jeg har lagt vekt på at jeg synes det er rart å definere seg som kristen på grunnlag av verdier som ikke er spesiell for kristendommen, når man forkaster mye av det jeg anser som grunnleggende for kristendommen. Men nå gjentar jeg meg selv mye, så jeg tror ikke jeg skal si så mye mer om den biten. Det er selvsagt lov å være uenig med meg, og være for bredere definisjoner av av hva en kristen er enn det jeg synes høres naturlig ut.