Vis enkelt innlegg
Gammel 04-04-10, 18:01   #160
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du kristen?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det samme gjelder for øvrig ateister. Jeg har møtt mange ateister i mitt liv og var en gang ateist selv. Jeg synes ikke det er rettferdig overfor ateister at jeg generaliserer ut i fra enkeltateister jeg har møtt. Jeg kunne selvsagt valgt å generalisere ateister ut i fra en av de mest intolerante, snerversynte ateistene jeg har kjent, men hvor riktig hadde det vært?

Dette er jeg veldig enig i. Og selv om jeg alltid har ansett meg som tolerant i forhold til andre kulturer og religioner, så innser jeg etterhvert at jeg har vært litt generaliserende på enkelte områder. Blant annet så har jeg oppfattet at kristne generelt er veldig opptatt av himmel og helvete, kanskje spesielt det siste. Det har provosert meg litt at det skal være troen på Gud, og ikke godhet som menneske som evt. avgjør ens skjebne etter at livet på jorda over. Hadde kristendommen strøket helvete fra boka og snakket om en slags premie i form av nærhet til Gud etter døden, så ville jeg hatt litt mer sansen. Men så skjønner jeg etterhvert at det ikke er alle som er opptatt av å sortere mennesker etter hvor de sannsynligvis havner etter døden.

Men en ting må jeg si. Jeg synes det virker veldig vondt å være så svart/hvitt-kristen at man tror at man er dømt til evig pine dersom man ikke tror på Gud. Selv om jeg synes tankegangen er helt hinsides, så skjønner jeg jo at folk bryter sammen og blir helt desperate dersom noen de er glad i velger gal vei, veien direkte til helvete. Det vil si, jeg skjønner mekanismen, jeg skjønner indoktrineringen til denne troen, men jeg synes det etisk sett er veldig ugreit. Se bare på hvordan homofile har blitt behandlet, da hjelper det ikke å tro på Gud lenger - man er i en kaste som ligger under ateistene igjen får jeg inntrykk av. Uansett, det jeg skulle fram til er at jeg tenker at det må være tøft å være kristen på den måten. Den frelse hele verden for alle penga, og få alle over til å bli rett-troende slik at de ikke kommer til helvete. For meg framstår det som særdeles stressende.