Vis enkelt innlegg
Gammel 04-04-10, 17:43   #155
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du kristen?

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Som at ateister vil tviholde på at det er ingenting.

Ikke sant? Mange ateister jeg kjenner er like "fanatisk troende" som de religiøse, dvs de like sterke i sin tro på at det ikke er noe å tro på.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg tror også Irma er inne på noe. Før man gjør seg opp en bastant mening om alle kristne bør man sjekke litt etter om meningen er basert på at man har møtt en sladrekjerring som også er kristen - eller om det er en kristen ting å være sladrekjerring. Man kan jo være begge deler, men det er ikke sikkert at det ene følger av det andre.

Man bør som et minimum finne ut hva man ser når man ser for seg en kristen - og om det man legger i begrepet strengt tatt har noe med kristendommen å gjøre.

Jeg har ikke bastante meninger om kristne, de er jo bare mennesker de også. Og veldig forskjellige. Jeg har til og med ei i omgangskretsen som er prest, og dama er hyggeligheten selv.

Det jeg derimot står ved er at det skjer mye styggdom i religionens navn, og at religion som sådan blir brukt til å rettferdiggjøre mye galskap. Derfor er jeg skeptisk til religion. Eller rettere sagt troen på at man som gruppe har rett i trosspørsmålet, og at andre tar feil. Jeg er temmelig sikker på at en større forsamling ateister kunne rettferdiggjort tilsvarende styggdom ut fra troen på at det ikke finnes en Gud. Troen på at man vet at det ikke finnes en Gud er også en tro.

Jeg tror ikke. Men jeg vet ikke heller.