Vis enkelt innlegg
Gammel 04-04-10, 12:21   #5
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du kristen?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Er det virkelig så viktig i et menenskelig? Hvorfor det?

Jeg syntes ikke det.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Selvsagt er det ikke viktig. Det er bare noe svake mennesker klynger seg til fordi de ikke klarer fylle den rollen selv.

Det er klart ritualer/høytidelige markeringer er viktige i et menneskeliv - også for dere. Kanskje ikke alle markeringer som finnes, men i enkelte situasjoner, som f.eks dødsfall, vil det være av stor betydning for sorgarbeidet at man følger noen rutiner/ritualer.

Les mer om ritualers betydning i forbindelse med sorg/kriser her.

Her er også en kronikk i Dagbladet som omhandler våre behov for ritualer.

At borgelige ritualer/feiringer har blitt så høytidelige og flotte, synes jeg er veldig positivt. Det gir folk en reell valgmulighet. Likevel kan det kanskje vær sånn at det fremdeles er på litt større steder man opplever de flotteste borgelige konfirmasjoner/navnefester? Uansett, jeg synes ikke noe om å være altfor strenge med folk uten gudstro som velger en kirkelig feiring - hvis de selv ikke blir plaget av det, men at det gjør andre i familien glade, samt er det greieste valget der de bor, ser jeg ingen grunn til å hente fram gammeltestamentlige ord som hykler og sånn, altså.