Vis enkelt innlegg
Gammel 04-04-10, 11:32   #97
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du kristen?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skjønner deg godt, Hatti. Jeg er ikke kristen selv men reagerer altså negativt når folk er direkte hånlige mot de som tror, jeg synes det er ufattelig respektløst. Folk må huske på at ingen VET med sikkerhet hva som er sant eller ei, og at de som tror tror like mye på det de tror på, som ateister IKKE tror (for en setning). Altså begge leire er jo like overbevist, og det blir bare tullete å sitte der og preke om at man selv sitter på den hele og fulle sannhet når faktisk ingen av oss gjør det.

Jeg regner med at det er meg du igjen mener er hånlig og respektløs, men jeg har aldri sagt at jeg sitter på den hele og fulle sannhet. Hvorfor trekker du det inn? Jeg har sagt jeg tror på vitenskapen, og der hører hverken gud eller nissen hjemme.

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg synes egentlig ikke at ateister blir respektert mer eller høyere enn troende.

Det er mange som godtar at man ikke tror på en kristen gud, men ikke særlig mange som godtar at man ikke tror på noen form av gud, høyere makter eller energistrømninger.

Dette er etter mitt syn et stort problem i skoler og barnehager, der det antas automatisk at man har en eller annen form for tro, og at man trenger overgangsritualer og en høyere mening med livet. Det er fint og greit at det snakkes om forskjellige religioner i RLE undervisningen, men det er altfor lite fokus på at det også finnes mennesker som lever helt uten tro- og som ikke mangler noe i sitt liv.

Dette opplever jeg også.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vel, jeg tror at også ting som blir skrevet på nett kan bli oppfattet som respektløst og støtende. Selv om det er skrevet i en generell tråd. Jeg oppfattet det som om du ble overrasket over at noen reagerte på det du skrev. Jeg ble ikke overrasket, selv om jeg til en viss grad kan være enig med deg.

Jeg har ikke sagt at ingenting på nett kan oppleves som støtende, det har jeg heller aldri protestert på. Det er likevel en enorm forskjell på de to måtene å presentere sitt syn på.