Vis enkelt innlegg
Gammel 24-03-10, 01:00   #151
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?

Eldstegutten min skal starte på vidregående til høsten (om han kommer inn da)
Han er langt fra noe skolelys og har dessuten "tapt" mye på at han har en bror med ADHD som har krevd oss foreldre utrolig mye. Det er kun dette siste skoleåret vi har senket skuldrene med tanke på mellomste siden han nå har fått diagnose og hjelp.

Det som kanskje overrasket meg var at han hadde tenkt ganske grundig igjennom hva han ville gå vidre på.
Han så selv sine svakheter og valgte bort allmenfag, og har valgt yrkesrettede linjer med ganske mange muligheter. Nå er også "linjene" litt videre i spektret en den gangen jeg gikk på videregående. De har et "grunnår" og så kan de velge så utrolig mye.
Det er også mye mer fokus på videre utdanning på ungdomsskolen.

Jeg har bare vidregående, men med noen kurs i ettertid.
Faren har ikke så mye engang, så statistisk vil mine kanksje bare fullføre vidregående.

Om de ved å bare ta dette finner den jobben de ønsker så får det være.
Det er i allefall viktigere en mine ønsker om at de skal ta lengre utdannelse.

Mellomste tror jeg nok kanskje ikke skolegang er det som passer best for han, men hvordan han er etter puberteten vil si mere om det. Slik det er nå så har han jo så mye skolegang som er tapt som de forsøker å ta igjen.
(jeg kjenner jeg hater PPT litt pga dette)

Jeg vil gjøre mitt for å legge til rette for at de skal kunne gå på skole så lenge som de måtte ønske.